Recensies


 

 

 

 

 

 

 


salto mortale

www.nu.nl (oktober 2009) door Anne Jongeling:
'Wat een elegant geschreven roman [...] van een zeer begaafde en precieze schrijfster.' ( * * * * )
>> lees meer

De Standaard (november 2009): 'Dit is een interessante roman die vrouwen en hun groepsgedrag tot op de bodem analyseert.'
>> lees meer

Opzij (november 2009): ‘Opbloeiende vrouwenlevens in therapeutische kasteelroman.’ (* * * * )

De Leeswolf (februari 2010): 'De merites van dit uiterst leesbare boek schuilen in de geslaagde filosofische passages en de uitgesproken anticynische ontknoping.'
>> lees meer

Avantgarde (november 2009) door Susan Smit:
‘Mooi dat het kasteel zelf, met zijn vervallen kamers, stofnesten en piepende deuren een personage op zichzelf is.’ (* * * )
>> lees meer

Margriet (week 45 2009): 'Fascinerende roman.'
>> lees meer

Vrouwen van nu (februari 2010): 'Een spannende roman die je in een ruk uitleest.'
>> lees meer

Een greep uit de Reacties van Geuzennieuws-lezers:

  • ‘Ik heb het boek twee keer gelezen.’
  • ‘Mooie taal, herkenbare karakters en een raadselachtig begin.’
  • ‘Doorlezen, genietend van vergezichten, inzichten en prachtige oneliners.’
  • ‘Een boek dat vanaf de eerste regel je aandacht vasthoudt.'
  • ‘Heel erg spannend. Een prachtig slot.’
  • ‘Wanneer de waarde van iets alleen met geld te betalen zou zijn, dan had ik voor Salto mortale graag een goed bedrag neergelegd.’
  • ‘Leest als een trein, maar naarmate er meer filosofische opmerkingen en gedachten in voorkomen, is het ook een boek dat een rustige lezer vraagt: pas dan haal je er uit wat er in zit ... en dat is heel veel!’
  • ‘Nog niet eerder heb ik een boek van Claire Polders gelezen, maar binnenkort ga ik zeker haar andere twee boeken lezen. Want wat een heerlijk boek is Salto mortale.’
  • ‘Uitermate boeiend en meeslepend.’
  • ‘Ingenieus in elkaar gezet.’
  • ‘Knappe realistische typeringen van de personages.’
  • ‘Nostalgische, magisch-realistische beelden.’
  • ‘Dat aan het einde nog niet alle vragen beantwoord zijn, laat ruimte over voor een eigen invulling en zorgt er voor dat de lezer nog dagen over het boek en de vrouwen blijft nadenken. Salto mortale is een aanrader!’
  • ‘Een inspirerend boek.’

>> lees de volledige reacties hier.

 

De verdwijning van Eva Zomers

De Groene Amsterdammer (oktober 2006) door Kees ’t Hart.
‘Dit is het jargon van de liefde, het verlangen en het mooie leven en het doordesemt dit verlangende en tegelijk soms bijna overdreven elegante en altijd, laat ik het maar gewoon zeggen, lieve boek.’
>> open de volledige recensie in een pdf.

Brabants Dagblad (28 november 2006) door Mieske van Eck
' Een mysterieus, mooi in elkaar gestoken verhaal over schrijverschap, vriendschap, verbeelding en werkelijkheid en over volwassen worden.' >> lees hier de volledige recensie.

ELLE (oktober 2006) door Maartje Laterveer.
'In deze roman laat ze duidelijk zien dat ze vertelkwaliteiten bezit die ze op een […] uitzonderlijke manier combineert met filosofische wijsheid en talent om personages neer te zetten. Gaat dat lezen dus.' >> lees hier de volledige recensie.

BLVD (december 2006) door Magriet van der Linden.
'Fascinerende gegevens [...] een mooi verhaal [...] de moeite waard.' >> lees hier de volledige recensie.

De Volkskrant (januari 2007) door Edith Koenders.
'Polders heeft haar plan grondig uitgewerkt: ze citeert uit het werk van de gefingeerde schrijfster, heeft een website ontworpen om de suggestie van echtheid te wekken en verwijst in haar bibliografie achter in het boek naar Zomers (fictieve) literaire productie. Geen toeval allemaal, want een van de thema's van het boek is de verbeelding.'

Leidsch Dagblad (november 2006) door: Wim Vogel.
'Opnieuw die ambitie, opnieuw die drang filosofische vragen te stellen en opnieuw schaamt ze zich er niet voor iets af te weten van Camus en andere existentialisten.'

Vrijzinnig humanisme - internet - door V De Raeymaeker.
Claire Polders heeft duidelijk heel veel zorg besteed aan de opbouw van haar roman die ingenieus in elkaar geknutseld is […]. De schrijfster weet je interesse op te wekken en levendig te houden. Ze is bijzonder erudiet, kent de naoorlogse geschiedenis, ze denkt na over de Kunst in al zijn geledingen, ze filosofeert, peilt naar het allesoverheersende belang van het woord.'
>> lees hier de volledige recensie.

Recensieweb – internet - door Lotte Brugman.
'Het boek is sfeervol en de ontwikkeling die Marga doormaakt, is interessant. Bovendien heeft Polders een aangename zinsbouw en woordkeuze.' >> lees hier de volledige recensie.

NBD Biblion - internet - door J.A.M. van den Broek.
' Deze nieuwe roman is net als haar eerste ambitieus te noemen. [...] De roman volgt bovendien een nauwgezette, gecompliceerde structuur met veel sprongen in tijd, perspectief en plaats. Toch blijft het verhaal goed te volgen en zeer leesbaar, mede dankzij Polders' vloeiende stijl. Het heeft ook de nodige spanning dankzij de speurtochten en raadsels die het bevat. [...] Daarnaast zijn liefde, inspiratie en de kracht van verbeelding belangrijke onderwerpen in deze meeslepende roman.' >> lees hier de volledige recensie.

Wende Snijders, tijdens de presentatie op 12 oktober 2006.
'Ik heb het in één ruk uitgelezen. Ik verdween erin, ik heb er wat van geleerd en ik heb er vragen door gekregen. Ik ben er ook een beetje verward door geraakt, omdat ik eerst dacht ‘dit kan niet’, maar langzaam ontvouwt het verhaal zich en dacht ik ‘het kan wel.’ Ik heb er van genoten en ik hoop dat iedereen er net zoveel plezier aan beleeft als ik, en dat iedereen het gaat lezen, want het is hartstikke mooi!'

Maarten Asscher,tijdens de presentatie op 12 oktober 2006.
'Ik ben pas op bladzijde veertig, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar ik kan al wel zien dat je op het vlak van constructie en compositie nog ambitieuzer te werk bent gegaan dan in je eerste boek. […] Een romandebuut is een beetje als een eerste liefde die je ontrouw moet worden om een tweede boek te kunnen schrijven. En dit tweede boek smaakt naar een verder oeuvre.'

>> Lees hier wat 'gewone' lezers van deze roman vonden.

 

De onfeilbare


Leidsch & Haarlems Dagblad (19 februari 2005) door Wim Vogel.
'Bewonderingswaardig. Een intrigerend, ernstig en ambitieus boek.'
>> lees hier de volledige recensie in pdf.

Overige GPD bladen - (22 februari 2005) door Jaap Goedegebuure.
'Het ontbreekt Polders zeker niet aan talent.'
>> lees hier de volledige recensie in pdf.

Avant-Garde - (april 2005) door Susan Smit.
'Verrassend rake observaties over liefde, vriendschap en angst.'
>> lees hier de volledige recensie.

Metro (5 maart 2005) door René Quist.
'Een meeslepend verhaal & een sterk debuut.'
>> lees hier de volledige recensie.

Viva (april 2005)
Viva geeft De onfeilbare vier sterren (* * * *) in hun rubriek Bijblijven.

Folia (maart 2005) door Nienke Beeking.
'Haar proza is vlot en licht, directe taal waarin beelden helder worden neergezet.' >> lees hier de volledige recensie.

Tertio (15 juni 2005) door Bert Claerhout.
'Een fraai debuut.' >> lees hier de volledige recensie in pdf.

SP!TS (25 februari 2005) door: Oene Kummer
'De onfeilbare is een serieuze roman over wisselende identiteiten, waarbij mensen niet zijn wie ze denken of pretenderen te zijn.'

Biblion - internet - door J.A.M. van den Broek.
'Polders weet de aandacht van de lezer vast te houden.'
>> lees hier de volledige recensie.

8weekly - internet - door Wytske Visser.
'Een bijzondere roman ... zeer boeiend geschreven.'
>> lees hier de volledige recensie.

Boekgrrls – internet - door Evelien.
'Het zet je aan het denken over je eigen identiteit en die van mensen om je heen.' >> lees hier de volledige recensie.

Henk Pröpper, tijdens de presentatie op 3 februari 2005.
'Ik heb je boek in één ademtocht gelezen.'
>> lees hier de volledige toespraak.

>> Lees hier wat 'gewone' lezers van deze roman vonden.